zaterdag, december 31, 2005

Wie ben ik?


Ik heet Nawzad Sulaiman geboren in Koerdistan(Irak). In 1992 ben ik als uitgenodigd vluchteling naar Nederland gekomen en sindsdien ben ik in Zoetermeer woonachtig. Ik ben van beroep maatschappelijk werker en werk bij Parnassia Groep in Den Haag. verder ben ik verbonden aan het Tolk en Vertaal Centrum Nederland TVCN en het ministerie van Defensie als tolk en vertaler in de talen Koerdish en Arabisch. Ik ben actief geweest in het bestuur van Stichting Allochtonen Adviesraad Zoetermeer(SAAZ) en voorzitter van Het Koerdish Kultureel Centrum Zoetermeer(KKCZ)

Ik ben in 2003 met Stabbilisation Force SFIR I met Koninklijjke Marine op vredesmissie naar Irak gegaan.

Mijn interesses: Politiek, samenleving, voetbal en salsa dansen...

Op de Salsa dansvloer!!
.............................................................................................................
Nawzad in de Media:
'Media schetsen een verkeerd beeld van huidig Irak' door: Fleur van Schaik

"Het Irakese volk heeft niets aan nep solidariteit" door: Marloes Hooimeijer (Zoetermeerse Courant)




TweeVandaag
Nederlandse missie in Irak
Nawzad Sulaiman was ooit soldaat in het leger van Saddam Hussein.
video Maar de afgelopen tijd was hij de persoonlijke tolk van de commandant van de Nederlandse mariniers in Irak. Hij vertelt over de missie, het gevaar, de terroristen en de houding van de lokale bevolking.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Nawzad,

Ik ben via het blog van Marloes op jouw blog beland, gewoon om eens te kijken wat je te vertellen hebt.
PVDA lid ben ik niet, PVDA stemmer wel, echt waar :)
Ik vroeg me na het lezen van de bijdragen en het zien van de Twee Vandaag uitzending van 2003 af of je ook voorstander bent van een uitzending van defensie naar Afghanistan.Ik weet wel dat dit geen plaatselijke issues zijn maar ik ben gewoon benieuwd.
Ik moet bekennen dat dat ook te maken heeft met het feit dat mijn partner militair is, dus ja dan zit je er middenin voor je het weet.
Verder:succes met de campagne en met het blog.

Nawzad Sulaiman zei

Hallo pvdaagje bedankt voor je bericht. In tegenstelling tot PvdA standpunt ben ik groot voorstander van het verzenden van onze militairen naar Afghanistan. Ik vind het echt schandalig dat zij zo moeilijk overdoen. De mensen daar hebben ons nodig en vooral PvdA met haar slogan "Solidariteit" moet voorstand zijn van zo'n missie. Misschien is het vervelend voor u om uw partner een tijd moeten missen, maar voor hem/haar als militair is een geweldige kans om zo iets mee te maken. Ondanks dat het moeilijk is en soms ook gevaarlijk, maar ik moet toegeven als ik nog zo kans krijg dan wil ik het wel nog een keer meedoen.

vriendelijke groeten

Anoniem zei

Ik begrijp je standpunt en ik zie ook wel dat ik mijn eigen belang (mijn maatje niet willen verliezen) en andere belangen (een land helpen waar mogelijk)moet loskoppelen, maar het lijkt zulk onbegonnen werk in dat gedeelte van Afghanistan om aan peacekeeping te doen terwijl er nog totale wanorde heerst.
Ik ben het met je eens dat het meemaken van een dergelijke periode in je leven een verrijking is ondanks gevaren en ellende die er op iemand afkomen. Mijn maatje is 1 keer op uitzending geweest en heeft dat ook zo ervaren. Dat is dus niet zozeer het punt.
Tof dat je je eigen (van de landelijke PVDA afwijkende) standpunt gewoon durft te zeggen hier. Wel zo eerlijk en zo hoort het!

Nawzad Sulaiman zei

Juist wegens die totale wanorde dat daar heerst moet er iets aangedaan worden. Het moet niet zo zijn om mensen daar in te de steek te laten omdat een of meerder krijgsheren die een totalitair regime voeren tevreden te stellen/houden. Het gaat in alle gevallen om dat wij met allen machtloze mensen in Irak, Afghanistan, Sudan, Congo of waar dan ook, die smeken naar een beetje vrijheid moeten helpen. Weet je het ergste is dat wij ergens mee beginnen en halverwege stoppen wij ermee omdat de politiek hier niet eens kan worden om daar wel of niet te blijven. In Irak deden wij heel goede zaken en het ging heel goed. De bevolking en het bestuur van de provincie Al-muthana vroegen uitdrukkelijk onze commandant om daar lang te blijven maar toch kiest onze politiek voor terugtrekking. Zo lijkt het dan elke dat wij alleen voor onze eigen belang te gaan.

Oh, ja ik ben beentje “eigenwijs” en houd altijd mijn eigen mening op na. Ik zal dus vaak afwijken van de officiële standpunt van partij.

Anoniem zei

OK Nazwad, ik neig er naar je gelijk te gaan geven, maar blijf evengoed kritisch ten aanzien van Afghanistan. Helpen is OK en een must, maar niet ten koste van alles. Als de ��n na de ander het loodje legt, is de motivatie om verder te willen helpen heel snel voorbij lijkt me en dan is de missie een farce.
Ja ik ben ook een beetje eigenwijs vrees ik haha, maar dat is juist leuk voor de discussie zeg ik altijd maar.

Nawzad Sulaiman zei

Twee eigenwijze pvda -ers die wel over alles kunnen discussiëren zonder te krampachtig doen. PvdA was een aantal jaren geleden nog heel voorzicht met het discussiëren over bepaalde onderwerpen. Het is gelukkig nu verleden tijd.

Ik begrijp ook waarom mensen er op tegen zijn. Iedereen is tegen de oorlog en alles wat daarmee gepaard gaat en het is heel moeilijk voor mensen die in de vrijheid leven te voorstellen hoe het is om geholpen of bevrijd te worden van onderdrukking. Los van de eigen belang vind ik wel een verantwoordelijkheid van de wereld gemeenschap om orde en vrede(soms als het niet anders kan met geweld) in een aantal delen van de wereld herstellen/brengen.

Mocht je nog tips voor mijn hebben om harten en sympathie van kiezers in Zoetermeer mee te kunnen winnen dan hoor ik het graag.

Anoniem zei

Tips? Pff dat is een moeilijke zeg. Veel mensen hebben met de politiek zoiets van dat is de 'ver van mijn bed show' en ze luisteren toch niet naar wat we willen. Zelf kan ik daar ook best sceptisch in zijn af en toe.
Ik persoonlijk vind dat als mensen eerlijk zeggen waar ze voor staan en niet om de hete brei heen draaien ze de meeste kans maken, ook als dat dus betekent dat je af en toe afwijkt van een partijstandpunt en daardoor heel wat te verklaren hebt in de ogen van sommigen. Ik vind dat juist mooi die eigen inbreng en zo is het volgens mij ook bedoeld in de politiek. Eenheid moet er wel zijn natuurlijk anders kom je tot niets, maar de nuances en verschillen in opvatting moeten daarbinnen ook kunnen bestaan.Ik blijf erbij dat Afghanistan erg veel onvoorspelbare risico's met zich mneebrengt op dit moment, maar begrijp ook heel goed die andere afwegingen. Verrekte lastig om dan te kiezen.Kiezen uit twee kwaden is altijd moeilijk.

De enige tip die ik je wellicht kan geven is om dit blog via je campagne mee te promoten zodat ook de mensen die je niet ontmoet of persoonlijk spreekt met je in discussie kunnen gaan
over wat ze bezighoudt. Vooral wat de mensen zelf bezighoudt is denk ik van belang want dat heeft hun interesse. Als mensen op deze manier een persoonlijk antwoord terugkrijgen schept dat toch een soort band van: hee hij luistert naar me en heeft aandacht en interesse in mijn standpunten. Zo werkt het bij mij tenminste wel. Ik ken je helemaal niet en woon ver van Zoetermeer (mijn maatje is daar geboren, heeeel toevallig haha) maar het is prettig om zo een kleine discussie te voeren, mits daar natuurlijk tijd voor is.
Het brengt mensen dichter bij elkaar op een relatief simpele manier.
De eventuele groep mensen die het blog gaan misbruiken om doelbewust te gaan stoken (alleen maar spam en rottigheid mailen)kieper je gewoon weg en zijn geen reactie waardig.
Selectief negeren is soms ook een noodzakelijkheid in de politiek. Niet leuk maar wel verstandig bij dit mooie maar soms ook erg venijnige medium.
Succes met je campagne en dank voor de discussie!
Ik hou het weblog wel een beetje in de gaten.

Nawzad Sulaiman zei

Erg bedankt voor de tips en disscusie en heel veel wijsheid voor je en jou maatje met de keuze van deelname aan de missie.