maandag, februari 18, 2008

Vragen over kwaliteit dienstverlening Wmo-loket



Hedenavond mondelinge vragen van kersvers PvdA-gemeenteraadslid Nawzad Sulaiman tijdens de raadsvergadering.
Aanleiding
Naar aanleiding van een aantal signalen dat deze week de fractie van de PvdA heeft bereikt over de kwaliteit dienstverlening Wmo-loket heeft mijn fractie behoefte aan het stellen van een aantal vragen aan het College van B&W, met het verzoek deze tijdens de raadsvergadering van maandag 18 februari 2008 mondeling te beantwoorden.
Doel van het stellen van de mondelinge vragen is:
Het oordeel van het College te vernemen over de gang van zaken en
Te horen welke acties het College op korte termijn onderneemt om de gang van zaken zoals die uit signalen naar voren komt, te verbeteren.

De PvdA heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat de informatievoorziening aan mensen die een beroep doen op de Wmo en de ondersteuning bij het verkrijgen van voorziening laagdrempelig en klantvriendelijk dienen te zijn. Daarbij kan het van belang zijn dat vanuit het Wmo-loket een huisbezoek wordt uitgevoerd om de situatie ter plekke in ogenschouw te nemen. Ook wordt van de medewerkers van het Wmo-loket een open, actieve en ondersteunende houding verwacht waarbij mensen worden geholpen zonder in een bureaucratie te verzanden.

Hierover heeft de PvdA de volgende vragen:
Is het College met de PvdA van mening dat het Wmo-loket in Zoetermeer, zoals hierboven beschreven, in Zoetermeer (zo) dient te functioneren?
Is dat ook niet van begin af aan de bedoeling geweest dat het Wmo-loket op deze wijze zou functioneren?

De signalen die de PvdA bereiken over het Wmo-loket zijn niet in lijn met de hierboven beschreven opzet van de werking van het loket. Mensen, in acute zorgondersteunende/-vragende situaties, worden verwezen naar administratieve procedures en worden daardoor niet goed geholpen. Zo is de PvdA een geval bekend waarin een ouder echtpaar in hulpbehoevende omstandigheden via het Wmo-loket een aanvraag voor een huisbezoek had ingediend en vervolgens verwezen naar een administratieve procedure met daarbij de mededeling dat een huisbezoek pas over acht weken zou kunnen plaatsvinden, terwijl duidelijk is dat de betreffende Zoetermeerders niet goed in staat zijn hun hulpvraag te formuleren.

Hierover wil de PvdA de volgende vragen stellen:

Is het College met de PvdA van mening dat mensen met beperkingen, bij bijvoorbeeld dementie of bij taalgebrek, actief geholpen dienen te worden bij de het formuleren van de procedures zorgaanvraag?
En dat daarbij huisbezoeken op korte termijn tot de mogelijkheden behoren?
Herkent het College de signalen van de PvdA? Zo ja, welke acties zijn of worden op korte termijn in gang gezet om te voorkomen dat dit zich gaat herhalen?
Is het juist dat er op dit moment in algemene zin wachttermijnen zijn voor huisbezoeken over pas acht weken? Zo ja, Hoe beoordeelt het College deze situatie en welke acties gaat het College ondernemen om de wachttijden terug te dringen?
Voor meer informatie kunt u zich richten tot de heer Nawzad Sulaiman, woordvoerder Welzijn en Zorg in de raadscommissie Samenleving voor de PvdA in Zoetermeer: nawzad@orange.nl en/of + 31 6 22 51 53 48.

Geen opmerkingen: