Dat is de uitkomst van bespreking beleidsplan Inburgering in de raadscommissie Samenleving van 25 maart 2008.
Fractiewoordvoerder Integratie Nawzad Sulaiman begon zijn betoog met een compliment aan de wethouder en de ambtenaren die het beleidsplan Inburgering zo beknopt en helder hebben weergegeven. Vorig jaar, ook naar aanleiding van de negatieve berichten in de media, heeft hij zich vaak zorgen gemaakt over de voortgang en de uitvoering WI in Zoetermeer. “Als ik hoor dat de wethouder erin geslaagd is, bijna alle mensen te bereiken die in aanmerking kunnen komen voor inburgeringtrajecten en dat er snel en persoonlijk met deze mensen is gecommuniceerd dan is dat een compliment waard”, gaf hij toen aan.
Volgens Sulaiman ontbreekt in het beleidsplan Inburgering wel een aantal belangrijke punten: er staan in het beleidsplan Inburgering weinig concrete stappen die wij in Zoetermeer (moeten) ondernemen om mensen ’n mogelijkheid te bieden te laten deelnemen aan het maatschappelijke verkeer.
Met andere woorden een duidelijke visie over koppeling tussen inburgering en integratie ontbreekt in het beleidsplan Inburgering. Vragen zoals wat is integratie? Wanneer is iemand geïntegreerd? Wat zijn de middelen die iemand nodig heeft om te integreren? Wat hebben wij als gemeente nodig om mensen te laten integreren? Hoeveel tijd hebben wij nodig voor integratie? Ze blijven min of meer onbeantwoord.
1. Inburgeringloket
Sulaiman pleitte verder voor een verbreding van de voorlichting van het inburgeringloket.”Zij geven nu alleen informatie over naturalisatie en inburgering maar daar zou ook informatie gegeven moeten worden over integratie bevorderende activiteiten zoals het Gilde Samenspraak, fietslessen van MOOI, de Volksuniversiteitslessen en de activiteiten van Piëzo. De burgers die dan niet in aanmerking komen voor een inburgeringtraject worden dan wel doorverwezen naar een plek waar zij kunnen oefenen in de Nederlandse taal en werken aan hun ‘mobiliteit’”, aldus de PvdA-woordvoerder Integratie..
2. Hoger opgeleide vluchtelingen
Het college had de PvdA-fractie eerder toezeggingen gedaan om voor hoog opgeleide vluchtelingen te kijken naar de mogelijkheid van zogeheten snelle en intensieve trajecten.
“Maar hoe veel hoog opgeleide vluchtelingen hebben wij in Zoetermeer en wat wordt er mee gedaan? Zijn er speciale trajecten voor deze doelgroep om zo snel en zo veel mogelijk van hun onderwijsniveau te profiteren. Wordt er rekening gehouden met individuele situaties van mensen? De vragen worden in het beleidsplan Integratie niet voldoende beantwoord.”
3. Controle door gemeente
PvdA-raadslid Sulaiman vindt het vreemd dat bij prestatieafspraken met samenwerkende partners er in het beleidsplan Inburgering alleen gesproken wordt over een totaal van minstens 90% van inburgeraars dat examen moet doen en niet over een vooruitgang in leerprestaties die tot uiting zou moeten komen in het verschil in meting tussen de begin- en de eindsituatie van dat traject (= examen).
4. Aanbestedingen
Nawzad Sulaiman heeft verder aandacht gevraagd voor maatschappelijk verantwoord aanbestedingen: om bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden voor de docenten (zoals contractsoorten, uurloon en pensioenvoorzieningen) als gunningcriteria te hanteren. “Als gemeente moeten wij bij aanbestedingen niet van de laagste, maar van de economisch voordeligste inschrijving uitgaan. Zo voorkom je een soortgelijke herhaling van de problemen als waarmee ’t Wmo-traject nu geconfronteerd wordt”, aldus Sulaiman.
5. Relatie inburgering met Sociale Zaken
De samenloop tussen de verplichting tot inburgering en de sociale zekerheid levert een aantal spanningsvelden op, in het bijzonder met de lokale praktijk van de uitvoering van de huidige Bijstandswet, die grote consequenties kunnen hebben voor betrokkenen. “Hoe wordt de relatie met Sociale Zaken, de klantmanager georganiseerd? Beleidsplan Inburgering geeft hier onvoldoende duidelijkheid over”.
6. Vrijstellingen en ontheffingen
In het beleidsplan is het aantal vrijstellingen (271 personen) en ontheffingen (14 personen) weergegeven. Maar over de redenen daarvoor is niets bekend. Sulaiman wilde hier meer openheid over. Hij wilde precieze goedgekeurde redenen voor vrijstelling en ontheffing van de inburgering wel eens weten.
7. Evaluatie
Het voorgestelde beleid is nu nog erg afhankelijk van middelen die er nog aan komen. “Wordt dit beleidsplan nog tussentijds geëvalueerd? Wat gebeurt er als er geen extra middelen komen?” Dat wordt nu in elk geval meegenomen.
8. Slot
Op het eind van zijn betoog verwees Sulaiman naar de conclusie van stadsconferentie van donderdag 13 maart jl. over integratie in Zoetermeer. “Waar over één ding de aanwezigen het met elkaar eens waren, namelijk dat integratie alleen mogelijk is als iedereen, maar dan ook echt iedereen meedoet.”
9. Conclusie
Het loopt goed met de uitvoering van de Wet Inburgering. Zoetermeer is landelijk de eerste gemeente die op korte termijn een zogenaamde inburgeringagenda krijgt. De Minister van Integratie, mevrouw Vogelaar wordt uitgenodigd om dit feestelijk te presenteren. Maar inburgering is de eerste stap op weg naar integratie. Daar ligt voor de politiek in Zoetermeer komende jaren de uitdaging om een slag te slaan. Verder vindt PvdA-fractie dat het inburgeringloket beter benut moet worden. Dat de aanbestedingen beter geregeld worden. Dat controle op behalen van prestatieafspraken scherper geformuleerd moet worden.
Veel vragen en opmerkingen van PvdA-raadslid Nawzad Sulaiman, maar zoals hij zijn betoog begon, eindigde hij ook door te stellen dat ambtenaren en de collgeleden toch veel goed werk verzet hebben.
Fractiewoordvoerder Integratie Nawzad Sulaiman begon zijn betoog met een compliment aan de wethouder en de ambtenaren die het beleidsplan Inburgering zo beknopt en helder hebben weergegeven. Vorig jaar, ook naar aanleiding van de negatieve berichten in de media, heeft hij zich vaak zorgen gemaakt over de voortgang en de uitvoering WI in Zoetermeer. “Als ik hoor dat de wethouder erin geslaagd is, bijna alle mensen te bereiken die in aanmerking kunnen komen voor inburgeringtrajecten en dat er snel en persoonlijk met deze mensen is gecommuniceerd dan is dat een compliment waard”, gaf hij toen aan.
Volgens Sulaiman ontbreekt in het beleidsplan Inburgering wel een aantal belangrijke punten: er staan in het beleidsplan Inburgering weinig concrete stappen die wij in Zoetermeer (moeten) ondernemen om mensen ’n mogelijkheid te bieden te laten deelnemen aan het maatschappelijke verkeer.
Met andere woorden een duidelijke visie over koppeling tussen inburgering en integratie ontbreekt in het beleidsplan Inburgering. Vragen zoals wat is integratie? Wanneer is iemand geïntegreerd? Wat zijn de middelen die iemand nodig heeft om te integreren? Wat hebben wij als gemeente nodig om mensen te laten integreren? Hoeveel tijd hebben wij nodig voor integratie? Ze blijven min of meer onbeantwoord.
1. Inburgeringloket
Sulaiman pleitte verder voor een verbreding van de voorlichting van het inburgeringloket.”Zij geven nu alleen informatie over naturalisatie en inburgering maar daar zou ook informatie gegeven moeten worden over integratie bevorderende activiteiten zoals het Gilde Samenspraak, fietslessen van MOOI, de Volksuniversiteitslessen en de activiteiten van Piëzo. De burgers die dan niet in aanmerking komen voor een inburgeringtraject worden dan wel doorverwezen naar een plek waar zij kunnen oefenen in de Nederlandse taal en werken aan hun ‘mobiliteit’”, aldus de PvdA-woordvoerder Integratie..
2. Hoger opgeleide vluchtelingen
Het college had de PvdA-fractie eerder toezeggingen gedaan om voor hoog opgeleide vluchtelingen te kijken naar de mogelijkheid van zogeheten snelle en intensieve trajecten.
“Maar hoe veel hoog opgeleide vluchtelingen hebben wij in Zoetermeer en wat wordt er mee gedaan? Zijn er speciale trajecten voor deze doelgroep om zo snel en zo veel mogelijk van hun onderwijsniveau te profiteren. Wordt er rekening gehouden met individuele situaties van mensen? De vragen worden in het beleidsplan Integratie niet voldoende beantwoord.”
3. Controle door gemeente
PvdA-raadslid Sulaiman vindt het vreemd dat bij prestatieafspraken met samenwerkende partners er in het beleidsplan Inburgering alleen gesproken wordt over een totaal van minstens 90% van inburgeraars dat examen moet doen en niet over een vooruitgang in leerprestaties die tot uiting zou moeten komen in het verschil in meting tussen de begin- en de eindsituatie van dat traject (= examen).
4. Aanbestedingen
Nawzad Sulaiman heeft verder aandacht gevraagd voor maatschappelijk verantwoord aanbestedingen: om bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden voor de docenten (zoals contractsoorten, uurloon en pensioenvoorzieningen) als gunningcriteria te hanteren. “Als gemeente moeten wij bij aanbestedingen niet van de laagste, maar van de economisch voordeligste inschrijving uitgaan. Zo voorkom je een soortgelijke herhaling van de problemen als waarmee ’t Wmo-traject nu geconfronteerd wordt”, aldus Sulaiman.
5. Relatie inburgering met Sociale Zaken
De samenloop tussen de verplichting tot inburgering en de sociale zekerheid levert een aantal spanningsvelden op, in het bijzonder met de lokale praktijk van de uitvoering van de huidige Bijstandswet, die grote consequenties kunnen hebben voor betrokkenen. “Hoe wordt de relatie met Sociale Zaken, de klantmanager georganiseerd? Beleidsplan Inburgering geeft hier onvoldoende duidelijkheid over”.
6. Vrijstellingen en ontheffingen
In het beleidsplan is het aantal vrijstellingen (271 personen) en ontheffingen (14 personen) weergegeven. Maar over de redenen daarvoor is niets bekend. Sulaiman wilde hier meer openheid over. Hij wilde precieze goedgekeurde redenen voor vrijstelling en ontheffing van de inburgering wel eens weten.
7. Evaluatie
Het voorgestelde beleid is nu nog erg afhankelijk van middelen die er nog aan komen. “Wordt dit beleidsplan nog tussentijds geëvalueerd? Wat gebeurt er als er geen extra middelen komen?” Dat wordt nu in elk geval meegenomen.
8. Slot
Op het eind van zijn betoog verwees Sulaiman naar de conclusie van stadsconferentie van donderdag 13 maart jl. over integratie in Zoetermeer. “Waar over één ding de aanwezigen het met elkaar eens waren, namelijk dat integratie alleen mogelijk is als iedereen, maar dan ook echt iedereen meedoet.”
9. Conclusie
Het loopt goed met de uitvoering van de Wet Inburgering. Zoetermeer is landelijk de eerste gemeente die op korte termijn een zogenaamde inburgeringagenda krijgt. De Minister van Integratie, mevrouw Vogelaar wordt uitgenodigd om dit feestelijk te presenteren. Maar inburgering is de eerste stap op weg naar integratie. Daar ligt voor de politiek in Zoetermeer komende jaren de uitdaging om een slag te slaan. Verder vindt PvdA-fractie dat het inburgeringloket beter benut moet worden. Dat de aanbestedingen beter geregeld worden. Dat controle op behalen van prestatieafspraken scherper geformuleerd moet worden.
Veel vragen en opmerkingen van PvdA-raadslid Nawzad Sulaiman, maar zoals hij zijn betoog begon, eindigde hij ook door te stellen dat ambtenaren en de collgeleden toch veel goed werk verzet hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten