zaterdag, december 05, 2009

De weekkrant rubriek 'Van de partij' met Nawzad Sulaiman


ZOETERMEER - In deze rubriek 'Van de partij' krijgen de raadsleden van Zoetermeer door de redactie een lijst van 15 vragen voorgeschoteld. De raadsleden mogen zelf kiezen welke 7 vragen zij graag willen beantwoorden. Vier antwoorden vindt u hieronder op de site. De andere drie antwoorden zijn terug te vinden in de krant. Deze week is Nawzad Sulaiman van de PvdA van de partij. De vragen met een kruisje heeft hij hieronder of in de krant beantwoord.


Zij kon kiezen uit de volgende vragen:
X Wat is uw belangrijkste punt voor de komende verkiezingenAls ze mij vragen wethouder te worden dan zeg ik….
X Waarom bent u raadslid geworden?
Wat vindt u van de relatie burger-politiek?X Jongeren zorgen steeds vaker voor overlast. Wat moet hieraan volgens u worden gedaan?
X Wat mist u in Zoetermeer?
X Zoetermeer heeft geen ruimte meer om te bouwen. Wat moet er worden gedaan om Zoetermeer van voldoende woningen te voorzien?
X Een goed raadslid is iemand die….
Ik hou van Zoetermeer omdat …..
X Zoetermeer vergrijst in rap tempo. Wat gaat u doen voor de senioren?
Nederland is kennisland, hoger onderwijs noodzaak.
Welk hoger onderwijs hoort in Zoetermeer?
Onderzoek wijst uit: veel jongeren blijven hier niet als ze volwassen zijn. Hoe wilt u hen voor de stad behouden?
Een wethouder met voorkeur voor bouwen zei eens: 'Kranen wil ik zien'. Wat is/zijn uw prioriteit(en).
Is Zoetermeer Duurzaam genoeg of is er werk aan de winkel?Als ik moet kiezen tussen leisure en groen?
Vier antwoorden van Nawzad Sulaiman worden hieronder beantwoord. De overige antwoorden van haar staan in het Streekblad van 4 december
Paspoort
Naam: Nawzad Sulaiman
Geboortedatum: 01-07-1967Privé: samenwonend met Jutta en sinds 3 weken hebben wij een dochter genaamd Mina
Beroep: Maatschappelijk Werker/ Tolk en Vertaler. Partij: Partij van de Arbeid (PvdA)Raadslid sinds: 18 februari 2008
Interesses zowel privé als politiek: Voetballen, Salsa dansen, computeren, wandelen en actualiteiten bijhouden.

Wat is uw belangrijkste punt voor de komende verkiezingen?

Voor mij staat centraal dat de gemeente goed voor haar burgers moet zorgen. Eenzaamheid onder ouderen en andere kwetsbare groepen tegengaan. Strijden tegen extremisme en radicalisme, opkomen voor de zwakkeren, meer jongerenvoorzieningen en een bijdrage leveren aan een verdraagzame en tolerante samenleving. Verder wil ik mij komende periode inzitten voor internationale solidariteit.

Waarom bent u raadslid geworden?


Ik ben raadslid geworden om op te komen voor de zwakkeren in de samenleving. Als raadslid lever ik een bijdrage aan een rechtvaardige en solidaire samenleving en kan ik maatschappelijke problemen vertalen naar politieke issues. Ik vind het belangrijk om invloed te hebben op besluiten die ons allemaal aangaan.

Jongeren zorgen steeds vaker voor overlast. Wat moet hieraan volgens u worden gedaan?

Deze vraag generaliseert de jongeren. Daar heb ik veel moeite mee. Niet alle jongeren zorgen voor overlast maar een kleine groep jongeren zorgt voor overlast. Het is belangrijk om dit onderscheid te maken. Tegen de groep jongeren die overlast veroorzaakt, moet hard worden opgetreden. Maar daarnaast moeten er veel meer voorzieningen voor jongeren komen zoals ontmoetingsplaatsen. Wij moeten ons richten op preventieactiviteiten en jongeren zelf inzetten om leeftijdsgenoten te helpen. Dwang zonder het bieden van een perspectief helpt niet om het probleem op te lossen.

Zoetermeer vergrijst in rap tempo. Wat gaat u doen voor de senioren?

In de afgelopen periode heb ik me actief ingezet voor ouderen. Bijvoorbeeld heb ik net bij het najaarsdebat het Actieplan Eenzaamheid ‘Samen Sterker tegen Eenzaamheid’ geïntroduceerd. Hiermee wil ik samen met andere betrokkenen de strijd aangaan tegen een van de grootse problemen van dit moment, dat voornamelijk onder ouderen speelt. De komende tijd zal ik nog harder werken om de levensomstandigheden van ouderen te verbeteren. Ik vind dat ouderen recht hebben op een optimale zorg. De zorgvoorzieningen moeten zo veel mogelijk dicht bij ouderen centra geplaatst worden. De Wet Maatschappelijk Ondersteuning (WMO) biedt veel mogelijkheden, maar niet iedereen weet hoe dat allemaal werkt. Ouderen moeten gemakkelijk een beroep kunnen doen op WMO- voorzieningen. Ik vind daarnaast dat ouderen veel mobieler moeten worden. Wij hebben in Zoetermeer een heel goed lopende Ouderenbus. Maar de Regiotaxi waar veel ouderen gebruik van maken is nog steeds een probleem. Dit moet absoluut opgelost worden. Ik ben een voorstander van het gratis aanbieden van openbaar vervoer aan ouderen. Daarvoor zal ik me sterk maken.

Geen opmerkingen: